Ny DNT-hytte skal få flere ut på tur

Den nyåpnede Fuglemyrhytta var en enkel byggesak for Oslo kommune. Denne nyskapingen hilses varmt velkommen, men det er svært få forunt å få bygge i Marka.

De frammøtte var uvanlig mange da ordfører Marianne Borgen tirsdag ettermiddag erklærte den nye Fuglemyrhytta for åpen. Med sin bynære beliggenhet og sin moderne arkitektur vekker den oppsikt og begeistring.

– Dette er en stor dag for hele Oslo og for oss alle som er glade i byen, marka og miljøet. Vi vet at når skogen er nær, parken er i nærheten og at det er tilrettelagt, så blir det brukt og flere oppdager muligheten og får oppleve gleden med det, sa ordføreren i sin åpningstale.

Bare et par kilometers gange fra Skådalen T-banestasjon, og ikke skremmende mye lenger fra Sognsvann, har Oslo kommune og DNT (Den norske turistforening) valgt å gi nytt liv og design til den gamle bebyggelsen på Fuglemyra. Her har en DNT-hytte stått siden 1909, og etter rivning er en Snøhetta-tegnet hytte nå oppført på nøyaktig samme sted. Med en slående utsikt over Nesoddlandet og utover Oslofjorden, skal hytta bli et turmål, med muligheter for overnatting i ti senger, en moderne gapahuk og et naturlig amfi med trebenker.

Åpning Fuglemyehytta
Mange hadde tatt den korte turen for å være med da ordfører Marianne Borgen åpnet Fuglemyrhytta.
Foto: Eivind H. Kleiven

Grei byggesak

– Denne byggesaken var ikke så vanskelig, nei, sier en fornøyd Hanne Høybach, avdelingsdirektør for byggeprosjekter i Plan- og bygningsetaten (PBE). Det er Oslo kommune som eier tomten og hytta, mens DNT har fått en langtids leie- og driftsavtale.

– Den nye hytta vil bidra aktivt til å fremme friluftslivet. Dessuten blir den jo finere enn den gamle hytta som sto der, både arkitektonisk og bygningsmessig. Her vil arkitektur og natur komplettere og berike hverandre, sier Hanne Høybach.

DNT har i dag 27 ubetjente hytter i Oslomarka, inkludert den nye på Fuglemyra. Fem av hyttene har samme modell som den nyeste, altså at kommunen eier hyttene og DNT Oslo og Omegn leier og driver hytta.

Hanne Høybach, avdelingsdirektør i Plan- og bygningsetaten

Med sitt formål om tilgjengelighet og tilrettelegging for friluftsliv stiller DNT i en egen klasse når det gjelder hytter i Marka. Her gjelder nemlig Markaloven – og den er streng.

– Paragraf 5 i Markaloven sier det veldig tydelig: Bygging og anleggsvirksomhet er forbudt. Og hvis dispensasjon skal gis, må det være en klar «overvekt av fordeler», sier Hanne Høybach i PBE.

De tydelige formuleringene har bidratt til at det de siste årene knapt er innlevert noen søknader i det hele tatt. Det finnes et antall eldre hytter i Marka, men disse får i utgangspunktet bare vedlikeholdes.

Fuglemyrhytta
Arkitektfirmaet Snøhetta har utformet Fuglemyrhytta etter modell fra en DNT-hytte i Luster i Sogn.
Foto: Lars-Ludvig Røed

Modell fra Luster

Det er altså arkitektfirmaet Snøhetta som har utformet Fuglemyrhytta. Den er i store trekk identisk med DNT-hyttene som nylig er reist på Tungestølen i Luster (de gamle ble revet bort av orkanen Dagmar), bare mindre tilpasninger er foretatt.

– Hytta passer godt inn og det kreves lite bearbeiding av terrenget. Den minner om en tradisjonell saltakshytte med skråtak og to møner, men den får et moderne formspråk som viser at den er bygget i vår tid, sier prosjektleder Thomas With i DNT Oslo og Omegn. Gapahuken noen meter fra hytta har fått lignende utforming. Bymiljøetaten (BYM) har sørget for ekstra god utsikt ved å felle en del store trær i sørhellingen nedenfor hytta. Utedoen har en liten ekstra attraksjon: Her er to vinduer fra den gamle hytta benyttet, de kommer opprinnelig fra kongens gamle stall i Slottsparken.

Fuglemyrhytta - interiør
Fuglemyrhytta har sengeplass til ti personer.
Foto: Eivind H. Kleiven

For alle

Ordfører Marianne Borgen gjorde arkitektens ord til sine under åpningen:

– Snøhettas arkitekt Anne Cecilie Haug har sagt til Aftenposten at hun håper at denne hytta blir brukt som en hverdagshytte, og det er et flott ord – hverdagshytte. En kan dra opp hit en tur og overnatte og dra hjem eller på jobb, universitetet, skolen eller i barnehagen dagen etter, sa Borgen og understreket at det er en hytte for alle.

For å kunne bestille overnatting må minst én i turfølget være medlem i DNT og ha DNT-nøkkelen. Betaling beregnes pr. sengeplass. Det er ti sengeplasser i hytta. Booking skjer på UT.no.

Pengene til nybygget kommer fra et spleiselag. Oslo kommune er viktig deltaker, og fra statlig hold vanker det spillemidler. Nylig kom det også en gave på en halv million kroner fra oljeselskapet Lundin.

Arnljot Gellines Vei 35

Kartlegger grønt i Oslo

Nesten halvparten av byggesonen i Oslo er grønn, men variasjonen fra bydel til bydel er stor.

Store maskiner tas i bruk for på nytt å gjøre Huken til en del av Marka. Dozeren til venstre veier 120 tonn og er Norges kanskje største.

Huken: Fra grått og stengt til grønt for alle

50 meter dypt og stort som 50 fotballbaner. Huken pukkverk på Grorud er klart for forvandling.

Rommen hundelufting

Rommen skal få nytt liv

I dag et industriområde, i morgen kanskje et byområde med 5000 boliger. Planene for Rommen er omfattende og spenstige.

Publisert: 26. September 2018