Hvem syns du bør få arkitekturprisen i år?

Hvilken ny bygning, park eller møteplass syns du er Oslos fineste? Kom med forslag innen 21. februar.

Med Oslo bys arkitekturpris hyller Oslo kommune byens beste arkitektur og håper å motivere og inspirere til enda flere prosjekter på høyt nivå. Derfor er det viktig at du foreslår kandidater du syns fortjener prisen.

Øystein Sundelin
Øystein Sundelin er leder for byutviklingsutvalget.
Foto: Oslo kommune / Sturlason

– Det siste tiåret har byen endret seg mye. Ikke minst har Fjordbyen vokst fram med nye boligområder i umiddelbar nærhet til fjorden og signaturbygg som har fått oppmerksomhet langt utover landets grenser. Nå står vi ved starten av et nytt tiår, og jeg gleder meg til å se hva som vil prege Oslos byutvikling i årene som kommer, sier Øystein Sundelin, byutviklingsutvalgets leder.

Oslo bys arkitekturpris deles ut årlig. Bygg eller landskapsarkitektur som er nyskapende og fremragende, og som har høy kvalitet på konsept og gjennomføring kan vinne prisen. Rådet for byarkitektur velger ut nominerte til prisen blant forslagene som sendes inn. Vinner samt to øvrige finalister kåres av byutviklingskomiteen.

Det er stor variasjon på hva som kan vinne prisen. De siste fem årene har både parker og bygninger blitt kåret som vinnere. Og ikke bare nybygg kan nomineres. Både i 2017 og 2018 har ombygginger av eksisterende bygninger vunnet. I fjor fikk Vega Scene prisen og i 2018 gikk Kulturhuset seirende ut av konkurransen.

Vega Scene
Vega Scene vant arkitekturprisen i 2019.
Foto: Tom Kolstad

Slår et slag for hverdagsbygg

– Av og til kan man få inntrykk av det at det ikke bygges så mye fint i Oslo, men når man ser på alle som blir nominert hvert år, er det jo et enormt høyt nivå på arkitekturen i Oslo, sier Joakim Skajaa, arkitekt og tidligere leder for Oslo arkitektforening.

Han vil spesielt slå et slag for den store variasjonen i det som blir bygget i Oslo. – Alt fra offentlige bygg til private eneboliger og uteområder. Det er noe fint med at alt er arkitektur, at det ikke er for de spesielt interesserte. Det syns jeg kommer veldig godt frem i de prosjektene som blir nominert og vist.

Skajaa tror prisen er viktig for å få fokus på kvalitet i arkitekturproduksjonen.

– Arkitekter tenker nok alltid på kvalitet, men det fine er at alle andre som er med og bygger, fra kommunen til utbyggere, ser at det går an å vinne prisen. De siste årenes vinnere viser at en kan få til veldig god arkitektur på mange måter. Det er ikke bare de flotteste eneboligene eller kulturbyggene som kan vinne. Også hverdagsbygg kan være blant de fineste vi bygger. Og det er viktig å huske på.

Joakim Skajaa, arkitekt

Slik foreslår du kandidater

For å bli foreslått må byggene være ferdigstilt i 2019 og byrom og parker mellom 2015 og 2019. Prisen kan gis til alle typer byggverk og landskapsanlegg innenfor bygrensen.

Alle som vil kan sende inn forslag på e-post til arkitekturpris@pbe.oslo.kommune.no eller på Plan- og bygningsetatens Facebook. Skriv navnet ditt, adressen til prosjektet og gjerne en kort begrunnelse.

Arkitekter som melder på egne forslag skal bruke denne plansjemalen (PDF 0,1MB).

Listen over påmeldte offentliggjøres i juni. De beste forslagene blir nominert til prisen. Disse avsløres i august og stilles ut på Fridtjof Nansens plass fra 11. september og ut oktober. På utstillingsåpningen avsløres årets finalister. Vinneren kåres under prisutdelingen i Oslo rådhus 17. oktober 2019. Ordføreren deler ut prisen. Alle de påmeldte presenteres i katalogen, som gis ut samme dag som prisen deles ut.

Les mer om arkitekturprisen

Her kan du se en liste over tidligere vinnere av prisen

Daglig leder Unner Sande og arkitekt Odd Øverdahl foran Vega Scene

Vega Scene: «Bærekraftig, vakkert og ujålete»

Vega Scene erobret Oslo bys arkitekturpris for 2019. Et bevis på at gode bygg kan lages på nøkternt budsjett.

Restauranten Kolonihagen på Frogner

Historiske bakgårdsbygg: Nytt liv i gamle staller

Kristianias bakgårder var stinkende, mørke rom med søppel, utedasser, elendige boliger og bygg – og tusenvis av hester.

Kulturhuset 2 0

Bevaring og kultur – årets arkitekturvinner

I år som i fjor valgte juryen å trekke frem et allerede eksisterende bygg når den gjeveste prisen skulle deles ut.

Publisert: 27. Januar 2020