Ønsker seg flere fritidstilbud i Hovinbyen

Byplanlegging, dans, rapping og pizza i kombinasjon er ikke hverdagskost i Plan- og bygningsetaten. En morsom og annerledes skoledag, syntes elever fra skolene i Hovinbyen som var invitert til å delta på medvirkningsdagen for barn og unge.

– Det er dere som vet hvordan det er å bo og gå på skole i de ulike områdene i dag. Vi ønsker derfor å høre hvor dere går til og fra skolen, hvor dere oppholder dere på fritiden, hvilke områder dere liker eller misliker, og hva dere savner i nærområdene deres i dag, forklarer Helene Egeland og Kirsten Kvam fra Plan- og bygningsetaten.

Hva er Hovinbyen?

– Vi er utrolig glade for å se så mange samlet her i dag fra hele Hovinbyen, det er en spennende miks for oss som skal høre om deres erfaringer med å ferdes i nærområdet deres i hverdagen, sier Morten Wasstøl fra avdeling for byutvikling. Wasstøl forklarer hvordan Oslo er i sterk vekst, at det er mange som vil bo her, og at vi derfor må finne plass til alle.

Han spør elevene om det er noen fra Løren som deltar på medvirkningsdagen? – Hvor vil du si at du bor? Du bor ikke i Groruddalen, men heller ikke i indre by. Du bor på en måte midt i mellom, og det er dette «midt i mellom» som vi nå samler i fellesbetegnelsen Hovinbyen, forklarer han. I dag er det dere som er ekspertene, vi trenger deres hjelp til å finne ut av hvordan Hovinbyen skal bli i framtiden, understreker han.

Selv om det er skiltet godt, så er det vanskelig å finne frem til skolen vår.

Leo Stranger-Johannessen og Harry-Prashata Pageerathan

Vanskelig å finne frem

– Selv om det er skiltet godt, så er det vanskelig å finne frem til skolen vår, forteller Leo Stranger-Johannessen og Hary-Prashath Pageerathan. De er begge elever på BYSK-linja (bygg, yrkes- og studiekompetanse) på Kuben videregående skole som ligger på Økern, i hjertet av Hovinbyen. – Vi synes det er spennende at det finnes så mange muligheter i området. Selv om det er mange områder som allerede er etablerte og fine, så finnes det masse rom for å endre områder hvor det er mest industri i dag, poengterer guttene.

Leo og Hary-Prashath understreker at siden de begge bruker kollektivtrafikk til og fra skolen, er de opptatt av bedre løsninger, spesielt i rushtiden. – Det er klønete å komme seg hit, enten man kommer til fots, syklende, med bil eller buss. Noen ganger i rushtiden kan det ta så lang tid som 40 minutter bare å komme seg med bussen ned til Helsfyr, og det kan være frustrerende, forteller de.

I forbindelse med planleggingen av Hovinbyen har Plan- og bygningsetaten arrangert en rekke aktiviteter i januar og februar 2015, blant annet en medvirkningsdag for barn og unge som bor eller går på skole i områder i Hovinbyen. Hovinbyen består av bydelene Alna, Bjerke Grünerløkka og Gamle Oslo. Omkring femti elever fra Frydenberg skole, Kuben videregående skole, Hasle skole, Bryn skole, Fyrstikkalleen skole, Jordal skole, Vålerenga skole, Linderud skole og Refstad skole var samlet i Kabelgaten 22 for medvirkningsdag.

Du kan lese mer om barn og medvirkning i planprosesser på norskform.no.

Se film og lær mer om metoden Barnetråkk på barnetråkk.no.

Hovinbyen Medvirkning Elever Okern
Adam (f.v), Abou, Kerar og Edvin fra Jordal skole ønsker seg en ungdomsklubb fra 10. klasser og oppover.

Ønsker seg møteplasser

Etter påfyll av pizza, dansing ved dansetroppen X-Ray fra Grünerløkka og rapping fra Rohat fra Groruddalen, fikk ungdommene i oppgave å tegne og vise oss hva de ønsker seg i Hovinbyen. Å ha et sted å møtes hvor man kan spille spill og møte andre tenåringer er et ønske som går igjen blant elevene, også i tegningene hvor de viser oss hva de ønsker seg. Mange av tegningene viser nettopp kafeer eller klubbhus.

Illustratøren Jon Arne Berg var til stede for å hjelpe ungdommene med å komme i gang med tegningene og samarbeidet med elever fra Jordal skole. – Det var gøy å tegne, og vi synes det har vært spennende å få være her i dag. Det vi ønsker oss mest er ungdomsklubb fra 10. klasse og oppover, sier Adam, Abou, Kerar og Edvin fra Jordal skole.

Hovinbyen Tegnekonkurranse Illustrasjon

Fremtidens beboere i Hovinbyen

Denne formen for kartlegging av barn og unges opplevelser av nærområder kalles «Barnetråkk», og er en kjent metode for å lære mer om barns perspektiver på sine omgivelser. Elevene ble inndelt i grupper skolevis, og første oppgave var å tegne inn på kartet hvilke områder de ferdes i, og markere hvilke elementer de oppfatter som positive og negative.

– Resultatene fra dagen er fantastisk, vi har fått utrolig mange gode innspill som vi kan ta med videre i arbeidet med den strategiske planen for Hovinbyen, sier Kirsten Kvam og Helene Egeland. – Vi er veldig imponerte over hvor mye kunnskap og hvor mange gode ideer ungdommene har, tilføyer Ida Søgnen.

Hovindammen

Hovinbyen: Hasle og Valle Hovin er i gang

Kan parken på Valle Hovin bli like attraktiv som Frognerparken? Får vi et idrettsmekka for hele hovedstaden, og byens beste naturlekeplass?

Mange hadde møtt opp på info- og involveringsmøtet på Espresso House i Parkveien.

Bedre medvirkning? Ja takk!

Alle ønsker medvirkning i Oslos byutvikling. Nå jobber kommunen med en egen handlingsplan for medvirkning, og bak Slottet forsøker en privat utbygger å gå nye veier.

Barn som leker

Tar hensyn til barnas fotavtrykk

Dyretråkk, sjeldne planter og kulturminner skal registreres, men hva med barna? I Bydel Alna tar de barna med på råd.

Publisert: 16. Februar 2015