14 er nominert til Oslo bys arkitekturpris

Av 29 påmeldte prosjekter gikk 14 gjennom nåløyet til juryen. – Det ville vært lett å ta med flere, umulig å knipe mer, sier Tanja Lie, leder for Rådet for byarkitektur.

De 14 nominerte er kandidater til å få Oslo bys arkitekturpris.

– Kanskje har aldri kvaliteten på de nominerte vært høyere enn i år, sier leder for Rådet for byarkitektur, Tanja Lie. Hun og resten av rådet var på befaring i de 14 bygningene og anleggene i begynnelsen av august. Hun peker på den store variasjonen i de nominerte.

– Det er avanserte ombruksprosjekter som gir liv til byens gamle praktbygg og rivningstruede industribygg, boligprosjekter som videreutvikler byrom, tydelige signalbygg, innovative fasader og grønne gater og plassrom som både er vakre, uformelle og brukbare for alle.

De nominerte er fordelt på seks bydeler. Flest er det i Gamle Oslo og sentrum med fire hver. Bydel Frogner har tre mens det er en hver i bydelene alna, Grünerløkka og Nordre Aker.

De tre finalistene, fra venstre (i alfabetisk rekkefølge) Deichman Bjørvika, Stasjonsallmenningen sør og Vinslottet.
Foto:

Tre finalister

På utstillingsåpningen ble Deichman Bjørvika, Stasjonsllmenningen og Vinslottet offentliggjort som finalister. Vinneren vil offentliggjøres og prisen vil bli delt ut av ordføreren i Oslo rådhus 14. oktober 2021. Et utvalg av årets påmeldte presenteres i katalogen, som utgis idet vinneren avsløres.

Telegrafen
Rådet for byarkitektur og utvalget for byutvikling var på befaring på de 14 nominerte kandidatene i august. Her gir Kristoffer Moe Bøksle i Kima arkitekter en orientering om ombyggingen.
Foto: Harald Skeie

• Harbitz Torg
  • Laboratoriet, Harbitz Torg
  • Ullern Flerbrukshall

Her kan du se bilder og finne mer informasjon om de påmeldte.

29 påmeldte prosjekter

De 29 påmeldte er bare en brøkdel av det som ble bygget i fjor. Burde det vært flere enn 29 påmeldte?

Tanja Lie
Tanja Lie er leder for Rådet for byutvikling.
Foto: Privat

– I fjor var vi redde for at ikke alle prosjektene av tilstrekkelig kvalitet ble fanget opp, så i år har vi brukt enda flere virkemidler for å sikre at vi har vært innom det som er aktuelle kanaler. Det er påmelding, men vi har også vært rundt og snust, og tror de 29 er de som skulle være på den første listen, sier Lie.

Utstilling og veien videre

De 14 nominerte blir vist frem i en utstilling på Fridtjof Nansens plass fra 16. september til og med 31. oktober. De tre finalistene til prisen blir valgt ut fra disse 14 og vil bli avslørt under utstillingsåpningen. Vinneren vil offentliggjøres og prisen vil bli delt ut av ordføreren i Oslo rådhus 14. oktober 2021. Et utvalg av årets påmeldte presenteres i katalogen, som utgis idet vinneren avsløres.

Se bilder og fakta om de nominerte og øvrige påmeldte her

Fakta om Oslo bys arkitekturpris

Alle kan foreslå prosjekter til arkitekturprisen. Forslagene vurderes av Rådet for byarkitektur, som ledes av arkitekt Tanja Lie, med Plan- og bygningsetaten som sekretariat. Rådet nominerer sine kandidater til utstilling, pris og hedrende omtale for byutviklingskomiteen, som igjen avgir sin innstilling til forretningsutvalget i Oslo kommune. Prisen tildeles av forretningsutvalget. Prisen består av en plakett som skal festes på byggverket, diplomer til prisvinnerne, samt et beløp på 50 000 kroner. Hedrende omtale kan gis inntil to nominerte prosjekter. Både vinner og hedrende omtale får diplomer.

Kanskje har aldri kvaliteten på de nominerte vært høyere enn i år.

Tanja Lie, leder for Rådet for byarkitektur

Tanja Lie

Rådet som vil forbedre byen

De er en lavmælt gjeng, sjelden er de synlige i offentligheten. Men Rådet for byarkitektur setter spor etter seg.

Så glad ble Espen Pedersen fra Lund+Slaatto Arkitekter for å motta Oslo Bys Arkitekturpris fra ordfører Marianne Borgen.

Munch Brygge varmer opp Bjørvika

Med varm og inkluderende arkitektur, stakk Munch Brygge av med Oslo bys arkitekturpris 2020.

Daglig leder Unner Sande og arkitekt Odd Øverdahl foran Vega Scene

Vega Scene: «Bærekraftig, vakkert og ujålete»

Vega Scene erobret Oslo bys arkitekturpris for 2019. Et bevis på at gode bygg kan lages på nøkternt budsjett.

Publisert: 26. August 2021