Problemer med overvann? Dette må du gjøre.

Tross overvannsveileder og farevarsel i god tid, opplever mange Oslo-folk flomproblemer på eiendommen sin.

– Vi har bygget en by med mange tette flater og en topografi der vannet samler seg i sentrum. Så legger vi klimautfordringer på toppen og får en kjempeutfordring, forteller Inga Potter, seniorarkitekt for overvann i Plan- og bygningsetaten.

Brannvesenet og kommunen får stadig henvendelser om overvann som i kjellere og andre steder på eiendommen der det kan gjøre skade.

I 2023 lanserte Oslo kommune en veileder som skal hjelpe utbyggere og innbyggere med å gjøre byen bedre rustet mot styrtregn, men behovet for informasjon om overvannstiltak er fortsatt stort. Til høsten kommer kommunen med en ny kampanje om sikring av eget bygg.

Les overvannsveilederen her.

Lanserer kampanje om overvann

Kommunen jobber kontinuerlig med forbedrende overvannstiltak. Bedre beredskap rundt problemområder og bedre flomveier er noen av tiltakene. I tillegg anbefaler Potter innbyggerne å gjøre seg kjent med temakartet for overvann som viser hvor vann samler seg ved styrtnedbør.

– Du kan bruke overvannskartet og sjekke hvilke områder som er eksponert for flom, oppfordrer hun.

Hvis du er huseier og har problemer med overvann, har du som regel ansvar for å sikre boligen mot flom. Plan- og bygningsetaten har ansvar for problematikken på overordnet nivå, men på din egen tomt har ikke kommunen plikt til å hjelpe deg.

– Det er lett å tro noe annet når man leser aviser. Der er det mange som er frustrert over at kommunen ikke hjelper til når vannet renner inn i kjelleren, påpeker Potter.

Ta farevarslene på alvor.

Inga Potter, seniorarkitekt for overvann i Plan- og bygningsetaten.

Hvis boligen din er bygget før 1997 var det dessuten andre forskriftskrav som gjaldt på den tiden. Disse er i dag foreldet. I 2017 ble forskriften enda mer beskrivende og ivaretagende med tanke på overvann, enn den var i 1997. Her kan du lese hvem som har ansvaret for hva.

Vann og avløpsetaten jobber for tiden med kampanjen «Trygg ditt bygg», som kommer til høsten. Plan og bygningsetaten vil også lansere supplerende informasjon knyttet til sikring av egen tomt. Kampanjen handler om tiltak du som innbygger kan gjøre for å sikre tomten din mot vanninnsig og tilbakeslag fra kloakknettet. Det siste er en vanlig utfordring etter ekstremvær, som da Hans herjet i starten av august 2023.

Med overvannskartet kan du sjekke hvilke områder i Oslo som er eksponert for flom.
Foto:
I overvannskartet kan du sjekke om du bor i et flomutsatt område.

Ber om tålmodighet

Utfordringene har av flere grunner blitt større med årene, ifølge Potter. Fordi Oslo har et begrenset byggeareal innestengt av marka, bygges det tett. Gjennom historien har det blitt satt av mye areal til bil i form av parkeringsplasser og vei. I kommunale byrom blir dessuten tette flater ofte prioritert over grøntarealer, fordi de er enklere å drifte.

Oslo har hovedvassdrag med mange sidevassdrag, men mange av disse er delvis lukket og lagt i rør for å tilrettelegge for bygging og fjerne kloakklukt. Tette flater og få naturlige vannveier betyr at vannet ikke har et naturlig sted å gjøre av seg når det kommer store nedbørsmengder. Å rive eksisterende bygningsmasse er heller ikke et alternativ.

• Ikke lagre gjenstander i vannutsatte kjellere
  • Vurder midlertidige barrierer mot vanninntrenging ved varslet styrtregn
  • Bruk overvannskartet for å se om du er i et sårbart område og ta forhåndsregler ved varslet styrtregn
  • Lag regnbed i hager, gater, parker
  • Anskaff planter, trær og gressplener
  • Legg grønne tak på bygninger og garasjer
  • Lag nedsenket terreng for oppsamling av vann
  • Anskaff vanntønner og magasiner til oppsamling av vann til hagevanning og spyling
  • Lag permeable (gjennomtrengelige) arealer med vegetasjon, egnet grus og belegningsstein

I fremtiden er det også spådd langt fuktigere vær, som betyr at utfordringene med overvann på ingen måte vil avta.

– Å få bukt med overvann er en lang prosess, og det er ikke hensiktsmessig å investere i dette som et hasteprosjekt. Det må gjøres over tid, og det er det viktig at innbyggerne er klar over, sier Potter.

Overvann Maridalsveien
Vannet samler seg nederst i Maridalsveien når det er ekstremregn.

– Ta farevarslene på alvor

Den siste mandagen i mai regnet det voldsomt i Oslo, og brannvesenet mottok over flere tusen henvendelser fra frustrerte innbyggere. For å begrense den voldsomme pågangen, har Potter et godt råd til Oslo-folk som står med vann opp til knærne.

– Ta farevarslene på alvor. Meteorologisk institutt varsler mange dager i forveien. Hvis du bruker varselet kombinert med overvannskartet til Oslo kommune, er det flere forebyggende tiltak du kan gjøre for å sikre din egen bolig, avslutter seniorarkitekten.

Oslo overvann

Oslo blir våtere: slik skal regnet håndteres i fremtiden

Nå lanserer kommunen en veileder som skal gjøre byen bedre rustet mot styrtregn og urban flom, samtidig som overvann utnyttes som ressurs i bylandskapet.

Bjørvika sjøbad

Nå er det vannets tur

Flere badesteder, et flytende sjøbad, 200 meters «rekreasjonsbelte» og bedre vannkvalitet er blant ønskene i en ny mulighetsstudie.

I Oslo har vi også opplevd mye regn. På Blindern er rekorden timesregn på 46,1 mm, det er fra 26. juni i 2014. – Men dette er ikke halvveis engang til Københavnregnet.

Hva skjer når Oslo får sitt ekstremregn?

Klimaskeptiker eller ei: Nedbøren som faller under dagens forhold gir store vannmengder. Flere boliger og fortetting bidrar i seg selv til enda mer vann på overflaten.

Publisert: 09. August 2024