Se planene for Oslo S i 3D

Hvordan vil det se ut rundt Oslo S i tiden som kommer? Kartfortellinger er et nytt verktøy som formidler kompleks informasjon om nærområder, lokalmiljøer og kommunen på en enkel og visuell måte.

– Oslo S er et stort område som skal utvikles mye i årene fremover. For å illustrere planene har vi tatt i bruk kartfortelling som verktøy, sier seksjonsleder Kaja Lange Aubert i Plan- og bygningsetaten.

Aubert er den som har jobbet mest med å utvikle den nye kartfortellingen om Oslo S. Den har fått en egen nettside som kan sees her.

Kartfortellingen viser planene for utvikling av Oslo S. Den tar interesserte innbyggere gjennom de ulike planforslagene som er under regulering i området – og presenterer planer og høyhus i sammenheng i en 3D-modell. På den måten ser du hvordan planene passer inn i bybildet på en mer realistisk måte enn med 2D-bilder. Du kan også se hvordan bygningene kaster skygge i løpet av dagen.

Kaja Lange Aubert, seksjonsleder i Plan- og bygningsetaten

– Med kartfortellingen gir vi den øvrige befolkningen en bedre oversikt og et godt medvirkningsverktøy. Og ikke minst gir vi politikerne et bedre grunnlag for å fatte beslutninger, sier Aubert.

– Derfor satser vi også på å gjøre modellen tilgjengelig som et verktøy til bruk i videre arbeid med byplanlegging, sier Aubert.

Se kartfortellingen her.

Også James Stove Lorentzen, byråd for byutvikling, er fornøyd med det nye verktøyet.

– Dette har jeg sett frem til. Det er veldig fint å se at det er så mange muligheter med dette verktøyet. Det skal bli spesielt fint å se de store utviklingsområdene, som området rundt Oslo S, med høye bygninger i sammenheng med resten av byen vår. Kartfortellingsverktøyet er et viktig verktøy som kan bidra til å styrke medvirkningen og øke forståelsen i byutviklingen. Jeg er veldig glad for at det nå er laget en så bra nettside for et så viktig utviklingsområde som Oslo S.

Lorentzen og Aubert
Kaja Lange Aubert demonstrerer kartfortellingene for byråd James Stove Lorentzen.
Foto: Svein Olav Traa Langseth

Kartfortellingens muligheter

– Da vi viste ledergruppene i Plan- og bygningsetaten mulighetene med kartfortellinger, eksploderte bruken, forteller Stein Moen, seksjonsleder for geografisk analyse i Plan- og bygningsetaten.

Han er en av de som startet arbeidet med kartfortellinger og primus motor for å inspirere Oslos innbyggere til å bruke verktøyet.

– Jeg er sterk dyslektiker, og når jeg leses store, tunge dokumenter kan det være vanskelig å få med seg de viktigste poengene. Hjernen klarer ikke å prosessere store fortellinger med altfor mye tekst.

– Det viktige med kartfortellinger er at vi klarer å formidle de ulike sidene av planene, uten at du må bruke masse tid på å sette deg inn i saken, sier Moen.

Lys og skygge i bymodellen
I den digitale bymodellen kan du bant annet se hvordan bygningene kaster skygge i løpet av dagen.

Forklarer byutvikling og planer

Inspirasjonen til kartfortellinger kom fra et smittekart som sentral kriseledelse for Oslo kommune laget under koronapandemien. Da så de mulighetene for å presentere store mengder data og informasjon ved bruk av bilder og modeller.

– Vi så at vi kunne overføre bruken for å vise byutvikling. Og etter at flere kommuner i Norge begynte å formidle historier på den måten, måtte vi teste det, forteller Moen.

Den første kartfortellingen ble laget av Plan- og bygningsetaten våren 2021. Den viser Indikatorer for areal og transport i Oslo og Akershus. De siste tre årene har blant annet Plan- og bygningsetaten, Vann- og avløpsetaten, Eiendoms- og byfornyelsesetaten, Beredskapsetaten og Bydel Frogner laget 280 kartfortellinger. Plan- og bygningsetaten lager flest.

Kartfortellinger brukes ikke bare til å forklare komplekse byutviklingsplaner, men også i andre medvirkningssammenhenger slik som i fargeveilederen for Oslo.

– Det å kunne sette sammen kart, 3D-modeller, tekniske tegninger, tekst, lyd, film og bilder til en fortelling der kartet og planene er hovedfokus, er en stor hjelp i kommunikasjonen vår, sier Moen.

Planforslag for Oslo S

Oslo S: Alt på ett sted – i «ny» bydel

Tog nederst, busser på toppen. Korte avstander og stadig flere reisende. Oslo S kan bli en viktig brikke i utviklingen av indre by.

Egil Lindhart Bauer

Graver fram middelalderbyens Karl Johan

Arkeologer skreller av lag på lag av Oslos historie.

Du har kanskje lagt merke til bygningsarbeidet på Oslo City? Om kort tid kommer bygget til å se langt mer grønt enn grått ut.

Her kommer en av Nord-Europas største grønne vegger

De neste årene får Oslo sentrum en etterlengtet grønn ansiktsløftning.

Publisert: 22. August 2024