Stakk av med årets arkitekturpris

«Et mesterverk som har gått fra å være en festning til å bli åpnet for hele byen.» Slik beskrives vinneren av Oslo bys arkitekturpris 2024.

– Vi synes det er veldig spennende og fint at det settes pris på slike prosjekter, som ikke er nybygg, men transformasjon av eldre bebyggelse. Vi hadde et fantastisk utgangspunkt, sier Svein Lund i Lundhagem, et av de to arkitektkontorene som står bak Ambassaden.

I en staselig tildeling i rådhuset torsdag 10. oktober, kunne juryen avsløre Ambassaden som vinner.

Jonas Norsted jobber i Atelier Oslo, som er det andre arkitektkontoret bak prosjektet. Han tror prisutdelingen kan være med på å gi positiv oppmerksomhet til det å ta vare på bygg som allerede finnes.

• Kommunens pris for ny og god arkitektur.
  • Prisen har blitt delt ut siden 2002.
  • Vinneren ble offentliggjort 10. oktober i Oslo rådhus. Ordføreren overrekker prisen.
  • Plan- og bygningsetaten er sekretariat for prisen og mottar forslagene.
  • Rådet for byarkitektur vurderer forslagene som kommer inn.
  • Først nominerer rådet inntil tre kandidater for byutviklingsutvalget, som så gir sin innstilling til forretningsutvalget i Oslo kommune.
  • Tiltakshaver for vinnerprosjektet får en plakett som festes på byggverket, og arkitekten mottar et beløp på 50 000 kroner. I tillegg får de sentrale aktørene for den arkitektoniske utformingen av prosjektet et diplom hver.

I finalen sto slaget mellom Carls, Langøyene og Ambassaden. Disse hadde gått videre fra ni nominerte, som ble avslørt tidligere i år.

– Mange mener at det vi trenger av bygg allerede er her. Det handler om å gi dem kvalitet og funksjonalitet på en miljøbevisst måte, poengterer han.

Det er et stort team bak prosjektet, som sammen skal feire prisen i en av Ambassadens restauranter, ved en senere anledning.

Han kaller det for et eksepsjonelt bygg, Christian Dahle, leder i Rådet for byarkitektur. Nå kan arkitektene bak prestisjeprosjektet sette Oslos gjeveste arkitekturpris på premiehylla.
Foto: Einar Aslaksen

– Et mesterverk

Vinnerbygget huset USAs ambassade fra 1959 til 2017, da virksomheten ble flyttet til nye lokaler på Huseby. Etter terrorangrepene mot USA 11. september i 2001 ble bygget stengt mot byen med sluser, gjerder og politipost.

Etter utflyttingen ble det satt i gang et omfattende arbeid med å oppgradere bygget. I 2023 var restaureringen ferdig, og i dag inneholder den ikoniske bygningen kontorer, toppmoderne eventlokaler, spisesteder og en takterrasse med 360° panoramautsikt over Oslo.

Lundhagem og Atelier Oslo har samarbeidet tett med landskapsarkitektene i SLA og LCLA og Paulsen & Nilsen interiørarkitekter. Bollinger+Grohmann har vært ingeniører og Fredensborg er byggherre.

Se video av Ambassaden her:

I dette prosjektet har Ambassaden igjen blitt et mesterverk.

Christian Dahle, leder for rådet for byarkitektur

– Bygget var i sin tid et mesterverk tegnet av den kjente arkitekten Eero Saarinen. I dette prosjektet har Ambassaden igjen blitt et mesterverk, forteller Christian Dahle.

Før fremsto bygget om en festning, men i dag har det blitt åpnet opp mot byen. Ambassaden gir mer enn det tar, ifølge Dahle. Han er også imponert over hvordan prosjektet ser ut som resultatet av mange gode valg.

– Det har vært et godt lagspill fra alle parter, og alle har hatt en høy ambisjon om å få til noe helt spesielt, sier han.

Christian Dahle
Katta er ute av sekken og årets arkitekturprisvinner er kåret. Nå ser Christian Dahle og rådet hans frem til neste års tildeling.
Foto: Audun Fegran Kopperud

Tre sterke finalister

Beslutningen var på ingen måte en enkel oppgave for juryen. Først valgte de ut ni nominerte blant 26 forslag – før tre finalister sto igjen.

– Alle finalistene er transformasjonsprosjekter som har vært noe annet og blitt til noe nytt. Kanskje er det tilfeldig, men det er nok også litt på grunn av tiden vi lever i, sier Dahle.

Nye Langøyene, Carls, Ambassaden
Tre transformasjonsprosjekter kom til finalen i årets arkitekturpris.
Foto: Jostein Thorvaldsen (Nye Langøyene), Markus Andersson (Carls) og Einar Aslaksen (Ambassaden).

Han trekker også frem både Carls og Langøyene, som begge mottar hederlig omtale for sine prosjekter. Også disse er resultatet av mange gode valg som er tatt, og de gir noe tilbake til byen på hver sin måte, mener Dahle.

– På samme måte som Ambassaden og Rådhuset her vi står i dag, gir Carls de besøkende noe ekstra som verken kan tas eller føles på. Langøyene viser et utrolig flott formspråk og uttrykk. Begge prosjektene viser oss fremragende arkitektur og landskapsarkitektur, avslutter han.

Hovinbekken

24 påmeldte til Oslo bys arkitekturpris for 2024

Her kan du se hvem som er påmeldt til Oslo bys arkitekturpris for 2024.

Utsnitt av kartfortelling Oslo S

Se planene for Oslo S i 3D

Hvordan vil det se ut rundt Oslo S i tiden som kommer? Kartfortellinger er et nytt verktøy som formidler kompleks informasjon om nærområder, lokalmiljøer og kommunen på en enkel og visuell måte.

Tryvannstårnet

Selger: Oslo kommune

Hva har et pensjonert kringkastingstårn, et kråkeslott av en politistasjon og en gedigen 1980-tallsvilla i Moss til felles? Lite, men kommunen har ikke lenger bruk for noen av dem.

Publisert: 14. Oktober 2024