Oslo trenger busser og brøytebiler tett på sentrum
Oslo kommune har utarbeidet et forslag til områderegulering for Stubberud.
– Oslo vokser med mange nye innbyggere. Det skaper et enda større behov for bydrift, og at det settes av areal til ulike typer arbeidsplasser som ofte blir presset ut når byens næringsområder blir til boliger, sier Grete Lyche, seniorarkitekt i Plan- og bygningsetaten.
Bydriftsfunksjoner som anlegg for renovasjon, busser og brøytebiler bør helst ligge sentrumsnært. Derfor har kommunen nå sett seg ut Stubberud, like ved Alnabru som et nøkkelområde for bydrift. Oslo kommune har derfor laget et forslag til ny regulering av området, som nå er ute på høring.
- Et nærings- og industriområde i Groruddalen, mellom E6, Ytre Ringvei, Strømsveien og Tvetenveien, som er omtrent 350 dekar stort. Oslo kommune er den største grunneieren.
- Plan- og bygningsetaten og Eiendoms- og byfornyelsesetaten kommer nå med et forslag til ny regulering av området.
- Kommunen har behov for driftsareal, for eksempel oppstillingsplasser til renovasjonsbiler, omlastningstomter for renovasjon, lager og verksteder. Noe av dette er tenkt løst på Stubberud.
- Spesielt for området er at det rommer et tidligere søppeldeponi, som gir noen miljømessige utfordringer som må løses. Det skal derfor settes i gang tiltak for å ta hånd om deponiet på en forsvarlig måte.
- Kommunens nye forslag til områderegulering ble lagt ut på høring 7. oktober 2024, og alle kan komme med innspill innen 18. november 2024.
– Et viktig poeng er at kommunen eier to tredjedeler av arealet. Det betyr at vi kan legge opp til sambruk av for eksempel parkering, møtefasiliteter og vaskehaller for flere tjenester, sier Pernille Therese Bruvik Bjørck, senioringeniør i Eiendoms- og byfornyelsesetaten.
I dag huser området flere slike bydriftsfunksjoner allerede, men den nye områdereguleringen skal gjøre bruken mer permanent. I dag er det også etablert andre typer næringsvirksomheter slik som transportbedrifter, lager og verksteder innenfor området. Områdereguleringen skal legge til rette for at det i deler av planområdet blir mulig å videreføre disse virksomhetene og etablere nye slike virksomheter. Planen åpner ikke for storhandel fordi det fører med seg mange kunder og mye trafikk på et veinett som allerede er belastet.
Nedlagt avfallsdeponi
På Stubberud var det mellom 1947 og 1963 et søppeldeponi i drift. Deponiet består av cirka 1,5 millioner kubikkmeter avfall, i hovedsak fra husholdninger og industri. Siden den gang har deponiet blitt dekket til og grunnen blitt brukt til både bygg, veier og parkeringsplasser.
– Det har blitt gjort en omfattende kartlegging av massene og hvilken påvirkning de har. På bakgrunn av en helhetlig vurdering, herunder konsekvenser for nærmiljøet, er det bestemt at massene skal bli liggende. For eksempel ville det krevd cirka 100 000 lastebillass ut av området for å fjerne avfallet. En sentral del av planarbeidet har derfor handlet om å sikre deponimassene og legge til rette for at arealene over massene kan utnyttes på en god måte, sier Bjørck.
– Det er ikke særlig stas å ferdes her for gående eller syklende.
– I 2020 ga Miljødirektoratet ut en veileder om bygging på nedlagte deponier. For å følge opp denne veilederen stiller vi i det nye reguleringsplanforslaget derfor strengere krav til hva som kan bygges her, sier Bjørck. – Før det kan etableres nye bydriftsanlegg over deponimassene, stilles det krav om at det legges et bedre toppdekke over massene.
En av funksjonene til det nye toppdekket blir at overvannet fra regn blir ledet til et stort overvannsanlegg der vannet fordrøyes og renses før det slippes videre. Det betyr at vannet som kommer herfra og til Alnaelva, ikke vil forverre tilstanden til den allerede forurensede elva. I tillegg er det planlagt en gassluftingsgrøft langs ytterkanten av deponiet, der gassen som deponiet produserer, slippes ut og oksiderer.
Vil ha gangvei og grøntområder
Etter at forslaget har vært på høring, blir det sendt til politisk behandling i 2025. Om forslaget går gjennom, får oppgradering av Verkseier Furulunds vei førsteprioritet. Veien er selve hovedfartsåren på Stubberud.
– Vi ønsker å gjøre det enklere for fotgjengere og syklister å ferdes i området. Verkseier Furulunds vei vil få fortau og sykkelvei, sier Bjørck.
- Bussoppstillingsplasser
- Oppstillingsplasser for renovasjonskjøretøy
- Sorteringsanlegg for papiravfall
- Massehotell (et sted der masse fra byggeprosjekter kan ligge før det blir gjenbrukt et annet sted)
- Samleterminal (et sted der varer som kommer utenbys fra lastes om og settes på mindre kjøretøy som frakter det til byen)
- Hydrogenfyllestasjon og ladestasjon for kommunale biler
- Parkeringsplass for driftskjøretøy, som for eksempel brøytebiler
- Møtefasiliteter
- Vaskehaller
I tillegg er det planlagt en ny forbindelse fra Verkseier Furulunds vei til Strømsveien som skal sikre bedre beredskap inn og ut av området.
I dag består Stubberud av store asfalterte flater, og en viktig del av planen er derfor å sikre at det i fremtiden etableres mer vegetasjon. Hvis forslaget realiseres, blir dessuten flere trær, en kastanjeallé og en gammel gårdsbebyggelse bevart, opplyser Bjørck og Lyche.
– Nå håper vi at alle interessenter kommer med innspill. Vi er spente på om vi har truffet på både kommunens, de andre grunneiernes og andre berørtes behov, avslutter Lyche.
Opprydding på Stubberud
Stubberud er et industri- og næringsområde i Groruddalen. En områderegulering skal sørge for at Stubberud blir til nytte og glede for hele Oslo.
Fra søppelplass til innovasjonsdistrikt
Omkranset av tre motorveier og en jernbaneterminal finner du et område som skal lede Oslo gjennom det grønne skiftet. Bli med på reisen til fremtiden!
Grønn fremtid på Grønmo
Endelig skal Grønmo bli tilgjengelig for publikum. Reguleringsplanen for Grønmo vil gi byen et nytt og spennende sted for rekreasjon, miljølæring og idrettsaktiviteter.
Publisert: 22. Oktober 2024