Det lyser i stille gater

Skal du feire jul i Oslo? Gå på oppdagelsesferd og opplev stemningen i bybildet eller bla deg gjennom våre favorittdekorasjoner fra sofakroken.

En ting er sikkert: Det blir jul i år også. Selv om de fleste restauranter, museer og attraksjoner holder stengt, er det mange som har gjort det lille ekstra for å skape magisk stemning med julepyntede gater, funklende fasader og vakre vindusutstillinger.

Grønt og glitrende på Aker Brygge og Tjuvholmen

Promenaden som til vanlig er et mekka for julehandel og julebord var så å si fri for mennesker da vi stakk innom i tidligere desember, men til gjengjeld er brygger og torg dekorert med vakre juledekorasjoner.

Julekule Tjuvholmen torg
Denne vakre julekulen har fått plass flere steder i bybildet denne sesongen, blant annet mellom luksusleiligheter, restauranter og næringslokaler på Tjuvholmen torg.
Foto: Kine Toth.

Det er stille i de ellers travle kontorbyggene og serveringsstedene på Aker Brygge og Tjuvholmen. Benytt den unike muligheten til å finne julefreden her, til lukten av gran og lyden av Oslofjorden.

En kohort med glitrende julegraner lyser opp denne grå horisonten på Aker Brygge.
Foto: Kine Toth

Juletradisjoner i sentrum

Karl Johans gate og gatene rundt er definitivt på sitt vakreste i desember, selv i grått og vått vær. Her står julepyntede bygg på rad og rekke og minner oss om at det blir jul også i år.

Start vandringen på Slottsplassen og få med deg severdigheter som den tradisjonelle julegranen på universitetsplassen og julemarkedet i Spikersuppa. Grand hotell, Paleet og Eger er som alltid kledd med glitrende dekorasjoner – og nedover Karl Johans gate henger lys og girlandere som perler på en snor.

Grand hotell
Same procedure as every year – Grand Hotell i Karl Johans gate fått på seg finstasen.
Foto: Peter Gløersen

Julemarkedet i Spikersuppa holder åpent i år også. Se etter det lysende pariserhjulet eller følg de nakne, glitrende trærne langs Karl Johan for å finne veien.

Spikerspuppa
Julemarkedet i Spikersuppa er åpent også i år.
Foto: Peter Gløersen

«Etter mørke kommer lys», skrev hotelldirektøren for Oslo Plaza på Facebook tidligere i år. Hjertet som pryder det ikoniske hotellet i sentrum er en viktig påminnelse om at alt blir bra.

Plaza
Oslo Plaza har dekorert fasaden med et hjerte.

Urban julestemning i Bjørvika og Gamlebyen

Bjørvika byr på julestemning i ekte samtidsånd, og her er det mye nytt å se. Nærmest Jernbanetorget ligger Anne-Cath Vestlys plass (tidligere Operaallmenningen) plassert foran Oslos nye hovedbibliotek, mellom Jernbanetorget, Operahuset og fjorden.

Går du litt lenger inn Dronning Eufemias gate kommer du til Stasjonsalmenningen og Bispevika som er kjent for det vakre fonteneanlegget med 36 dyser som kan programmeres på ulike måter. Herfra ser du også det nye Munchmuseet, uten julepynt i år – men likevel verdt et besøk.

Operaen
Operahuset lyser opp i vintermørket. Går du litt nærmere finner du en hyggelig overraskelse innenfor vinduene.
Foto: Peter Gløersen

Stengte saler og kansellerte forestillinger til tross – Operaen er pyntet med vakre dekorasjoner du kan nyte fra foajeen eller gjennom vinduene.

Juledekorasjoner i Operaen.
Foto: Peter Gløersen

I år lager NRK og Operaen film av Nøtteknekkeren. Du finner også et eget julevindu med elementer fra Nasjonalballettens juleeventyr i vinduene på Operahuset.

Nøtteknekkeren blir filmet i Operaen.
Foto: Peter Gløersen

Deichman Bjørvika har fått på seg julepynten. Hver desemberdag frem til julaften pryder bevegelige bilder og poetiske tekster toppetasjen til hovedbiblioteket. Her ser du Sonjas mest berømte replikk fra Reisen til julestjernen: «Det er ikke så farlig med meg, bare fuglene får».

Deichman Bjørvika
Deichman Bjørvika er Oslos hovedbibliotek.
Foto: Peter Gløersen

Julekulen er ekstra vakker i mørket. Du finner den også i Bispevika, et steinkast unna det nye Munch-museet.

Julekule i Bispevika.
Foto: Magnus W. Sitter

Utenfor Operahuset lyser cruiseskipet Color Fantasy opp vannflaten, og minner oss om at snart kan reise ut på eventyr igjen.

Color Fantasy ligger fortøyd utenfor Operaen..
Foto: Peter Gløersen

«Her bygger Oslo kommune». Det 266 meter lange gjerdet rundt byggeplassen til det nye Tøyenbadet er dekorert med informasjon, graffiti og barnetegninger som lyses opp av en tilsvarende lang lyslenke.

Byggingen av Tøyenbadet er i gang.
Foto: Peter Gløersen

Vi ønsker deg en riktig god oslojul!

ByplanOslo

Kirker montasje

Her er Oslos vakreste kirker

Oslo har over 100 kirkebygg. Vi har kåret de ti vakreste – med hjelp av Oslos biskop, Byantikvaren og lederen for Rådet for byarkitektur. Hele fire kirker delte førsteplassen.

Dukkehjem-Amara-Anuj-og-Elijah-i-et-interiør-fra-1879-inspirert-av-Ibsens-Nora-og-Torvald-borgerskapelig-hjem-med-tidsriktig-smakfullt-interiør.

Jul i Wessels gate 15 siden 1879

På Norsk folkemuseum står en murgård fra 1860-årene. Wessels gate 15 forteller historier om boligskikker og hjemidealer gjennom mer enn 100 år.

Siden 2011 har det vært julemarked i Spikersuppa.

Nissen bor ikke i blokk!

I årets mørkeste måned tennes tusenvis av julelys i Oslo, og folk samles i byen for å oppleve julegater, juledekorasjoner, julegraner og julemarked.

Publisert: 18. Desember 2020