Hadde du en arkitekturfavoritt i fjor?

I 2023 vant en Hovinbekken Oslo bys arkitekturpris. Hvem syns du fortjener prisen i år? Nå kan du melde på din favoritt.

– Siden jeg begynte å arbeide med Oslo bys arkitekturpris i 2018, har to av vinnerne vært prosjekter som rehabiliterer byens bygg, to har vært nybygg i Bjørvika, ett var Vega scene og ett var fjorårets halvannen kilometer lange gjenåpning av Hovinbekken fra Hasle til Ensjø, sier prosjektleder i Plan- og bygningsetaten, Kjell Henning Thon. – Dette viser bredden i hva som er god arkitektur og at Oslo bys arkitekturpris fanger opp denne.

Nå er tiden inne for å finne de beste byggene og landskapsprosjektene til årets kåring, og du kan foreslå dine favoritter.

Arkitekturprisen viser frem bredden i hva som er god arkitektur.

Kjell Henning Thon, prosjektleder i Plan- og bygningsetaten

Stor variasjon

Det er en stor variasjon i prosjektene som meldes på hvert år. De største er kjempeprosjekter på 20-30 000 m² eller mer, mens de minste kan være en endring av eller et tilbygg til en enebolig.

– Selv om statuttene gjør at disse små smykkene sjelden når helt opp, er det viktig å kunne vise dem fram som eksempler på hvor flotte de er, og hvordan de utgjør en viktig del av byens helhet, sier Thon.

Plan- og bygningsetaten får inn flere og flere påmeldinger for hvert år som går, samtidig som mediedekningen i Oslo er større enn noensinne.

Kjell Henning Thon
Kjell Henning Thon er prosjektleder i Plan- og bygningsetaten og ansvarlig for Oslo bys arkitekturpris.
Foto: Svein Langseth

– Det forteller oss at arkitektur og byutvikling er viktig for innbyggerne, sier Thon. – Vi som jobber med prisen hos Oslo kommune, har en klar formening om at prisen i løpet av de seneste årene har blitt viktigere både for politikerne, for arkitektene og for byen enn den var tidligere.

Også byrom kan vinne prisen

Gjenåpningen av Hovinbekken er et langvarig prosjekt som man kan si at startet for mer enn femti år siden, og som også berører mange. Dammene, vannspeilene og den sildrende bekken som ligger mellom og inntil skoler, T-banestasjoner og boliger har en betydning langt utenfor sitt nærmiljø.

– Detaljeringen gjør dette til et forbildeprosjekt som vi merker at andre strekker seg etter, sier Thon.

Arkitekturprisen.no
På arkitekturprisen.no finner du detaljert beskrivelse av de nominerte til prisen.

Bedre presentasjon av de nominerte

Da Plan- og bygningsetaten i fjor tok i bruk Storymaps for å presentere Oslo bys arkitekturpris, kunne en lese og telle statistikk på hvor mange som følger med på de nominerte og finalistene.

– Vi vil fortsette med denne måten å gi innblikk i bilder, tegninger og kart, reguleringsplaner og byggetillatelser også for prosjektene som blir nominert i år. Sammen med utstillingen i september og oktober på Anne Cath Vestlys plass, gir dette et godt innblikk i det beste som bygges og opparbeides i Oslo gjennom et år, sier Thon.

Les mer om arkitekturprisen.

Utstillingsåpning Oslo bys arkitekturpris 2023
Utstillingen av de nominerte til arkitekturprisen åpener 5. september. I fjor sto Torgeir Vassvik for underholdningen.
Foto: Mathilde Palmers

Vil du melde på en kandidat? Slik går du frem

Alle kan melde inn alle nye bygg og landskapsprosjekter til Oslo bys arkitekturpris, uansett om du er arkitekt, prosjektleder eller en helt vanlig, engasjert innbygger som setter pris på god arkitektur.

Forslaget sender du til arkitekturpris@pbe.oslo.kommune.no før 23. februar sammen med gateadresse og en kort beskrivelse. Du trenger ikke sende en begrunnelse for forslaget ditt eller presis informasjon om bygget. Det får vi fra arkitektene som står bak prosjektene.

Du kan lese mer om Oslo bys arkitekturpris her.

Vinnerne av Oslo bys arkitekturpris de seneste årene:

• 2018: Kulturhuset 2.0, Tuvalu arkitekter.
  • 2019: Vega scene, Asplan Viak.
  • 2020: Boligprosjektet Munch brygge, Lund + Slaatto arkitekter.
  • 2021: Deichman Bjørvika, Lundhagem og Atelier Oslo.
  • 2022: Pressens hus, Atelier Oslo og Kima arkitektur.
  • 2023: Hovinbekken, Bjørbekk & Lindheim arkitekter.

De tre finalistene blir presentert i en utstilling på Anne Cath. Vestlys plass utenfor Deichman Bjørvika fra 5. september til og med 31. oktober. Vinneren av arkitekturprisen 2024 blir delt ut av ordføreren på Oslo rådhus 10. oktober.

Har du oppdaget et nytt bygg eller byrom som fortjener prisen? Send inn forslaget ditt til arkitekturpris@pbe.oslo.kommune.no før lørdag 23. februar

Hovinbekken

Hovinbekken vant Oslo bys arkitekturpris 2023

Årets vinner er et 1,5 kilometer langt landskapsprosjekt, opprinnelig påbegynt i 2007 – og i et område som fortsatt er i utvikling.

Sarpsborggata - Sagene fargeveileder

Oslo skal fargelegges på ny

Nå er Oslos fargeveileder klar! Den skal inspirere innbyggerne til å velge farger med utgangspunkt i områder og byens historie.

De tre finalistene i 2023

Disse tre kan få Oslo bys arkitekturpris

Hasle Tre, Hovinbekken og Nasjonalmuseet ble avslørt som finalister under åpningen av Oslo bys arkitekturpris 2023.

Publisert: 18. Januar 2024