Oslo skal fargelegges på ny

Nå er Oslos fargeveileder klar! Den skal inspirere innbyggerne til å velge farger med utgangspunkt i områder og byens historie.

Oslos bydeler og områder har forskjellige materialer og farger. Kanskje har du syklet forbi det rosa murhuset ved Uranienborg, gått forbi de mange gule trehusene på Kampen eller giftet deg under en av byens irrgrønne kirkespir? Nå har Plan- og bygningsetaten laget en fargeveileder som skal inspirere til samtaler om farger og bevisste fargevalg.

– Vi ønsker at flere forstår betydningen av samspillet mellom farge og materialer. Dette er Nordens, og kanskje Europas, mest fyldige fargeveileder. Det finnes ikke noe som ligner dette omfanget, sier Leif Volmar Lindberg, Plan- og bygningsetaten.

Dette er Nordens, og kanskje Europas, mest fyldige fargeveileder.

Leif Volmar Lindberg, Plan- og bygningsetaten

Han har sittet i prosjektgruppen for fargeveilederen sammen med prosjektleder og arkitekturhistoriker Thea Katharina Rynning, sosiolog Roar Havdal Mortensen og arkitekt Anne Marit Vagstein. Prosjektgruppen har blant annet fått hjelp av en gruppe studenter som har registrert farger på utvalgte steder i byen.

– Jobben studentene gjorde viser at Oslos bystrøk er mer fargerike enn mange tror. Veilederen viser at farger kan samstemmes for å få en god «fargeklang», sier Lindberg.

Fargepalett Sagene
Her ser man eksempel på en av fargepalettene fra den nye fargeveilederen. Dette er forslag for bydel Sagene.
Grafikk: Plan- og bygningsetaten.

Fargeidentitet og fargeglede øker trivsel

Oslos nye fargeveileder er en guide som viser hvordan vi kan bruke farger for å nå arkitekturpolitikkens mål om at Oslo skal være en ledende by for nyskapende, mangfoldig og vakker arkitektur.

– Farger er spesielt viktig for å videreføre eller skape en stedsidentitet, for å fremheve arkitektonisk egenart, variasjon og historiske kvaliteter, og for trivsel og atmosfære i våre felles byrom. De er viktige for å beholde en by det skal være godt å leve i, for alle, forteller Lindberg.

Fra 23. november viser Plan- og bygningsetaten frem deler av veilederen i en utstilling i første etasje på Deichman Bjørvika.

23. november blir det også et miniseminar der veilederen skal presenteres og Plan- og bygningsetaten skal belyse temaer rundt fargevalg i tidlig fase av byggeprosjekter og fargevalg ved rehabilitering eller endring av eksisterende bebyggelse. Arrangementet blir strømmet og du kan følge det eller se det i opptak på Plan- og bygningsetatens Vimeo-kanal.

Fargeveilederen finner du under arkitekturpolitikk på nettsiden til Oslo kommune.

– Vi vil gjerne vise frem mangfoldet i fargepaletten. Vi ønsker at folk skal ta mer bevisste valg for egne nabolag og skape identitet i arkitekturen, tilføyer arkitekturhistoriker Thea Katharina Rynning.

Bydelere fargepalett
Her har prosjektet kartlagt fargepalettene.
Kart: Plan- og bygningsetaten

15 områder – 15 fargepaletter

Veilederen kan brukes av arkitekter, planleggere, huseiere, offentlig og private utbyggere, borettslag og sameier. Og kanskje vil noen entusiaster kose seg med å se hvordan palettene skifter gjennom byen?

I forkant av arbeidet gjorde Plan- og bygningsetaten en grundig registreringsjobb ved å kartlegge 15 steder og områder i byen. Slik fant de for eksempel ut at bydel Sagene har en veldig variert gatepalett. Nå råder fargeveilederen om å bruke aktive farger på hjørnebygningene gjennom Arendalsgata for å skaffe en helhetlig rytme og bedre balanse.

Skullerud ble også kartlagt. Da området ble bygget ut på midten av 1960-tallet, ble det skapt en lokal fargepalett med brune jordfarger i møte med tradisjonsfarger som rødt og gråblått. Den opprinnelige fargeplanen følges ikke lenger, og det er ikke laget noen ny. Likevel fremstår området som helhetlig, heter det i veilederen.

På Frogner dominerer klassiske bygårder og villaer fra slutten av 1800-tallet, ofte med rik fasadeornamentikk og dempede pastellfarger. Her avdekket kartleggingen at ornamenteringen ofte har farger og valører tett opp mot fasadefargen, noe som gir et mykt og sobert preg.

Kartleggingen finner du i kapittel 5 i Fargeveilederen.

Bygdøy alle
På Frogner dominerer dempede pastellfarger. Her fra Bygdøy alle.

- Må ta fargene tilbake

Byråd for byutvikling, Hanna E. Marcussen, er glad for at veilederen kan inspirere til gode fargevalg.

– Vi vil ha en mer fargerik by, og vi vil ta de historiske Oslo-fargene tilbake i bruk. Farger skaper identitet og trivsel.

– I en lang periode har det blitt brukt mye grått og hvitt på nybygg. Det ønsker vi å gjøre noe med. Historisk sett har fargene vært et viktig kjennetegn for Oslo. Vi må ta fargene tilbake i arkitekturen og i bybildet. Folk trives rett og slett med farger rundt seg, sier byråden.

Nucleus

Oslo får sin egen fargeveileder

Farger kan fremme og styrke karakteren og tilhørigheten til et område. Nå får Oslo en splitter ny fargeveileder som gir råd om fargevalg i bydelene.

Gatekunst pa St Hanshaugen

St. Hanshaugens nye klær

Da handlingsplanen for gatekunst ble vedtatt i 2016 tok bydelsutvalget på St. Hanshaugen affære. Nå prydes bygårder, benker og butikktak av fargerike bilder, malt av lokale talenter.

Daglig leder Unner Sande og arkitekt Odd Øverdahl foran Vega Scene

Vega Scene: «Bærekraftig, vakkert og ujålete»

Vega Scene erobret Oslo bys arkitekturpris for 2019. Et bevis på at gode bygg kan lages på nøkternt budsjett.

Publisert: 17. November 2022