Økt boligsatsing med ny avdeling

Over lengre tid har Oslo kommune sett behovet for å øke takten i boligbyggingen. – Plan- og bygningsetaten har derfor opprettet en ny avdeling som skal utvikle nye arbeidsprosesser for store boligprosjekter. Nå leter vi etter en dyktig og engasjert person som skal lede denne nye avdelingen, sier etatsdirektør Ellen S. de Vibe.

Oslo er i en spennende utviklingsfase med vekst, transformasjon og fortetting, og et betydelig antall boliger bygges og mange større infrastrukturprosjekter gjennomføres. Byrådet har besluttet å styrke arbeidet med byutviklingen ytterligere. Blant annet har Plan- og bygningsetaten fått over 20 nye stillinger, og vi etablerer en ny avdeling for utvikling og infrastruktur.

– Lederen for den nyopprettede Utviklings- og infrastrukturavdelingen vil få ansvar for oppgaver knyttet til plan- og byggesaksbehandling av planer for bane, trikk, sykkel og gange, samt behandling av planer knyttet til skoler, barnehager, sykehjem og noen større boligplaner, sier de Vibe.

Den nye avdelingen skal utvikle og teste ut nye, innovative og effektive prosesser for plan- og utbyggingsarbeid og i praksis vise at disse fungerer. – Vi ønsker derfor en leder som kan tenke nytt og kreativt, samtidig som du kjenner til og forstår både brukernes behov, muligheter og rammer som lovverket gir.

Les stillingsutlysningen for avdelingsdirektør i Utviklings- og infrastrukturavdelingen.

Ellen S. de Vibe, etatsdirektør Plan- og bygningsetaten

Flere spennende og utfordrende lederjobber

Utvikling- og infrastrukturavdelingen får 35 medarbeidere fordelt på tre enheter: Teknisk infrastruktur, Sosial infrastruktur og Utvikling. Den sistnevnte, Utviklingsenheten, er ny, og skal jobbe med prosessutvikling knyttet til plansaskbehandling. Her skal vi teste ut nye arbeidsformer i behandlingen av større boligprosjekter.

– Målsetningen med arbeidet i enheten er å finne frem til metoder for behandling av plansaker som er raskere, men kvalitativt gode, sier de Vibe.

Vi søker nå ledere til alle de tre enhetene i Utviklings- og infrastrukturenheten.

I tillegg er det behov to enhetsledere i Avdeling for områdeutvikling, som vil ha ansvar for utbyggingsprosjekter i hvert sitt geografiske område; nord og øst.

Les stillingsutlysningene for alle lederjobbene i Plan- og bygningsetaten.

Martin og Camilla har forlatt Holmlia til fordel for flott utsikt til landlige omgivelser ved Akerselva fra smijernsbalkongen til den nye leiligheten på Grünerløkka.

Hvem kjøper bolig i Oslo?

– Vi byttet rekkehus og landlige omgivelser på Holmlia med en mindre leilighet i femte etasje uten heis på Grünerløkka. Og elsker det!

Boligvekstutvalget har lagt fram en liste med 59 forslag på tiltak som kan bidra til økt boligvekst i Oslo (Foto: Rolf Rolid).

59 forslag for flere – og raskere – boliger i Oslo

Bør Oslo bygge flere små boliger? Hvor mye lys bør de ha? Hvor mye støy skal tåles? Hvordan kan utbyggere og kommune få opp farten? Boligvekstutvalget har levert sin rapport.

Deise Nunes

Ensjøbyen: Fra bilby til urbant nabolag

– Ensjø er på god vei til å bli en boligby der folk lever sine liv, men den mangler personlighet, sier Deise Nunes, Ensjø-boer på tredje året.

Publisert: 09. Juni 2017